Geschiedenis BKZ
In 2005 is Betaalbare Koopwoningen Zaanstad BV (BKZ) in het leven geroepen om de verkoop van sociale koopwoningen in Zaanstad te bevorderen.
Daarnaast ondersteunt BKZ andere volkshuisvestelijke beleidsdoelstellingen die de markt niet oppakt. De belangrijkste producten bestaan uit de ontwikkelde financiële modellen om woningen bereikbaar te maken voor de bestemde doelgroep.
BKZ kent meerdere modellen voor betaalbare koopwoningen in Zaanstad. BKZ Traditioneel (2005-2012), BKZ Erfpacht (vanaf 2010) en BKZ Instap (vanaf 2012).
Bij deze succesvolle modellen was het de intentie dat mensen de mogelijkheid krijgen om in de woning te groeien en deze op den duur in vol eigendom hebben. Hierdoor neemt de portefeuille van BKZ gaandeweg af. In de huidige markt worden de woningen vaak in vol eigendom doorverkocht aan mensen buiten de oorspronkelijke doelgroep.
Om weer nieuwe mensen te kunnen helpen met een betaalbare koopwoning heeft BKZ het model BKZ Starterswoning (vanaf 2022). BKZ Starterswoning kent extra maatregelen om de woningen daadwerkelijk te bestemmen voor huishoudens met een specifiek vastgesteld middeninkomen. Door negatieve financiële prikkels is dit model niet aantrekkelijk voor mensen met een hoger of lager inkomen. Ook gelden extra regels om speculatie bij doorverkoop tegen te gaan.
Sinds de oprichting in 2005 hebben honderden mensen dankzij BKZ een nieuwbouwwoning kunnen kopen die ze anders niet hadden kunnen financieren.
Doelstellingen BKZ
Betaalbare Koopwoningen Zaanstad heeft als missie oplossingen te bieden voor woonproblemen van niet kapitaalkrachtige inwoners die tussen wal en schip vallen omdat ze niet terecht kunnen op de reguliere financieringsmarkt en evenmin kunnen aankloppen bij de beschikbare provinciale en/of rijksregelingen. BKZ doet dat via het aanbieden van een model dat zich richt op woningen in de sociale koop. Daarmee brengt BKZ het kopen of het behouden van een eigen woning binnen handbereik van inwoners met een middeninkomen en weinig vermogen.
BKZ doet dit primair voor de inwoners van Zaanstad maar presenteert haar expertise ook aan andere gemeenten zodat wellicht meer starters van Nederland hiervan kunnen profiteren.
In de bestaansgeschiedenis van BKZ (sinds 2005) zijn er altijd groepen inwoners geweest die tussen wal en schip vallen als het gaat om het kopen van een eigen woning en dat zal ook zo blijven. De markt van vraag, aanbod, prijsstelling en financieringsproducten is nooit perfect en dat belemmert vooral de niet kapitaalkrachtige starters op de woningmarkt.
In opdracht van de gemeente Zaanstad, 100% aandeelhouder in BKZ, ontwikkelt en levert BKZ koopmodellen die tot doel hebben om alle niet-kapitaalkrachtige starters op de woningmarkt te faciliteren in het kopen van een eigen woning.
Met de producten die BKZ ontwikkelt, is het passende instrumentarium in handen om te doen waar ze voor is opgericht: betaalbare koop en herstel van een woning mogelijk maken voor starters.
Raad van commissarissen
De RvC adviseert en houdt toezicht op BKZ. De leden geven gevraagd en ongevraagd advies en fungeren als klankbord voor de directeur. De leden van de RvC combineren een breed pallet aan kennis van de vastgoedmarkt, governance en juridische en belastingtechnische zaken
De Raad van Commissarissen vergadert gemiddeld iedere 2 maanden met de directeur en is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de organisatie.
Team BKZ
BKZ heeft een kleine uitvoerende organisatie met naast de directeur een team van medewerkers. Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd in verdere professionalisering en automatisering van de organisatie.
Het gaat om een relatief kleine organisatie waarin vanwege de breedte van de opgaven en gewenste flexibiliteit naast een vast team veel gewerkt wordt met een externe schil.
De directeur houdt zich bezig met concipiëren, uitwerken, verdiepen, ontwikkelen, uitdragen en uitvoeren van de ambities van Betaalbare Koopwoningen Zaanstad. Zij rapporteert aan de aandeelhouders en Raad van Commissarissen, stuurt het BKZ team aan en onderhoudt externe contacten op verschillende niveaus: ambtelijk – landelijk – bestuur en politiek en commercieel. De vaste parttime medewerkers en externe specialisten zijn breed inzetbaar. Zij houden zich bezig met financiële administratie, beheers administratie, projectbegeleiding, communicatie, onderhoud en project coördinatie.